Abstract
Children with 2nd-3rd degree burns over 10 % of the body surface are considered seriously
burned, and require the best possible treatment, on account of the high potential
mortality of such injuries. The most important measures in primary care are information,
inspection, classification, and treatment. The abrasion method by Thielen after Lorthoir
is recommended as the best possible therapy for the actual wound. Thus the extent
of the burn can be estimated, resorption of toxins and loss of fluid, protein and
electrolytes are prevented. Very soon the child can be allowed to move about.
Zusammenfassung
Schwerverbrannte Kinder (über 10 % der Körperoberfläche von 2.-3. Grades) müssen wegen
der hohen Letalitätswahrscheinlichkeit optimal versorgt werden. Die wichtigen Maßnahmen
der Erstversorgung sind Information, Inspektion, Beurteilung, Behandlung. Als optimale
lokale Behandlung wird die Abschleifmethode von Thielen nach Lorthoir empfohlen. Somit
kann das Ausmaß der thermischen Verletzung sicher bestimmt werden, Resorption von
Toxinen, Verlust von Flüssigkeit, Eiweiß und Elektrolyten werden eingedämmt. Das Kind
kann frühzeitig mobilisiert werden.
Key words
Badly Burned Child - Best Possible Care - Abrasion Method
Schlüsselwörter
Schwerverbranntes Kind - optimale Versorgung - Abschleifmethode